Mac OS X creix mentre Linux s’estanca.


A www.imatica.org hem pogut llegir aquest interessant article.

El sistema del pingüí continua rondant l’1% dels usuaris, mentre que la plataforma de Cupertino creix de manera continuada cada mes, acostant-se al 5% dels ordinadors de tot el món. La culpa d’aquest estancament es troba en el fracàs comercial de Linux en el segment dels netbooks, ocasionat per la força del màrqueting de Microsoft i a les facilitats que la companyia de Redmond dóna per utilitzar el seu sistema.

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – Aquest passat mes de març, i per primera vegada en la història, GNU/Linux superava l’1% de la quota de mercat dels sistemes operatius*. Passats uns mesos, veiem com el creixement de la plataforma del pingüí no només s’ha estancat, sinó que ha estat negatiu, situant-se actualment al voltant del 0,94% del total de màquines.

D’aquí se'n pot treure una conclusió ràpida: si bé Linux es postulava com un rival a l’alçada del Windows de Microsoft en el sector dels netbooks, l’entrada de la companyia de Redmond amb les llicències limitades d'XP i, sobretot, la promesa d’un Windows 7 més adaptat que Vista a aquest tipus de maquinari, no només ha equilibrat la balança sinó que l’ha inclinat favorablement cap al costat de Microsoft.

Linux ha perdut, així, una oportunitat d’or per conquerir de manera indiscutible un segment de mercat que hauria pogut emprar com a plataforma de llançament per augmentar la seva penetració en el mercat de màquines “tradicionals”, enlluernant al públic des dels ultraportàtils.

I aquest fracàs no es pot atribuir que al sistema del pingüí li manquin capacitats per a batre's de tu a tu amb Windows, sinó més aviat al pes que ha exercit Microsoft amb tot el seu arsenal de màrqueting i la capacitat de persuadir (alguns dirien pressionar) a fabricants, integradors i venedors per tal que integrin Windows en les seves màquines. La fragmentació del mercat Linux en moltes i diverses distribucions, també hauria contribuït una mica a aquesta “derrota”.

Notar que la majoria d’integradors i fabricants de netbooks han guardat les seves màquines Linux només per a aquelles versions amb un maquinari menys potent, i que l’oferta de varietat de configuracions de màquines amb Windows ha estat molt superior a la varietat oferta amb Linux, deixant aquest darrer sistema com a quelcom “residual” en els seus catàlegs. Un bon exemple d’aquesta política és HP, que amb el seu 2133 Mini-Note només va llançar els models més simples amb Linux, mentre que els més complets venien indefectiblement amb una llicència de Windows Vista i sense possibilitat de canviar-la.

Premi per a Apple

A l’altre costat de la balança ens trobem amb Apple i el seu Mac OS X. Els nois de Steve Jobs han gaudit d’un bon any veient com mes a mes la seva plataforma creixia en nombre d’usuaris, passant del 3,79% que tenia a l’octubre del 2008 a gairebé un 5% (concretament el 4,87%) amb el que ha acabat a l’agost.

El domini de la família iPod ha anat acostant progressivament al gran públic a la plataforma de Cupertino, el que ha permès augmentar el nombre de clients d’aquesta. Podríem considerar, doncs, a iTunes com la punt de llança de l’assalt d’Apple al mercat “mainstream”, que podria fer un pas més quan es presenti el futur Tablet PC**, ja que el programa de classificació i reproducció de continguts multimèdia juntament amb la botiga online homònima és un bon aparador de com són les aplicacions natives del Mac. Safari i QuickTime actuarien en la mateixa línia.

Els números també constitueixen un bon aval a la política de Steve Jobs i l’actual consell directiu, opinió recolzada per la borsa. A l’índex Nasdaq, la cotització de la companyia de la poma mossegada ha aguantat més que bé la crisi, seguint una tendència a l’alça des del març que li ha permès tornar als nivells que ja tenia abans d’aquest període de recessió.

No només el sistema operatiu d’escriptori d’Apple contribueix al creixement de la companyia; l’iPhone OS també ha experimentat un creixement continuat que l'ha dut a duplicar la seva presència global en el mercat, gràcies a la progressió de les vendes dels successius models d’iPhone i iPod Touch.

En altres plataformes, Symbian va augmentar espectacularment la seva presència en el mercat fins fa sis mesos. Durant aquests sis últims ha continuat creixent però a un ritme molt més moderat. Windows veu davallar la seva presència en gairebé dos punts malgrat que no baixa del 90% global, i és possible que inverteixi la tendència encara que sense deixar de moure’s per aquestes xifres, amb la propera presentació del Windows 7.

* Segons números presentats per Net Applications

** Personalment, és quelcom que dono com a segur

Copyleft 2009 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org